
Влиянието на стреса върху мозъка
Научните изследвания през последните години отделят особено внимание на въздействието на стреса в ранна детска възраст върху развитието на мозъка. Стресът може както да подпомогне развитието, така и да нанесе сериозни и дълготрайни вреди в зависимост от неговата продължителност и сила, от индивидуалните характеристики на детето, както и от наличието на подкрепяща среда, която да му помогне да се спра-ви с негативните преживявания.
Институтът за развиващото се дете към Университета в Харвард определя три вида стрес. „Позитивният стрес“ възниква като реакция на предизвикателствата и емоциите, които малкото дете ежедневно изживява и е свързан с краткотрайни физиологични промени в организма. Когато детето получава подкрепа и разбиране от значими за него възрастни, тези процеси бързо се преодоляват. При травмиращи събития, например загуба или заболяване на любим човек или инцидент, стресът и свързаните с него физиологични реакции могат да доведат до нарушения във функционалността и структурната организация на развиващия се мозък. Грижите и силната емоционална връзка с възрастни обаче могат да помогнат на детето да се адаптира към ситуацията, като неутрализират въздействието на стреса и го превърнат в „поносим“. Т.нар „токсичен стрес” – хроничният и силен стрес, който малкото дете преживява, когато расте в крайна бедност, насилие, неглижиране или в среда, в която не получава емоционална подкрепа, любов и ангажираност от страна на възрастните, има най-тежки последствия за него.
Токсичният стрес може да предизвика трайни нарушения в структурата и биохимията на развиващия се мозък, в имунната и в нервна система и метаболитните процеси в организма с ефект върху физиологията, паметта, здравето и поведението на човека. В дългосрочен план това е свързано с по-голяма вероятност от нездравословно и р исково поведение, както през детството така и в зрял а възраст, включително злоупотреба с алкохол, наркотични вещества и тютюнопушене, и здравословни проблеми и обучителни трудности. Institute for the Developing Child, University of Harvard
Източник : https://www.unicef.org/bulgaria/media/1941/file/BUL-full-report-the-first-7-ECD-bg.pdf.pdf
Вижте още статии тук: https://verbatoria.bg/вербатория-статии/